salam

Kata Aluan


Selamat datang ke blog yang tak seberapa ini. Ilmu dan pengalaman dikongsi bersama agar mendapat petunjuk daripaNya.
Bersama kita menyebarkan kebaikan..selamat melayarinya.

Isu Semasa


Model Ekonomi Baru

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Model Ekonomi Baru (NEM) diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia,Datuk Seri Najib Tun Razak pada 30 Mac 2010.[1] Ia terbahagi kepada 2 fasa . Fasa 1 bermula pada 30 Mac 2010. Sementara Fasa 2 selepas pembentangan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).
Secara formal, DEB sudah lama dihentikan pada 1990 dan digantikan dengan polisi-polisi lain.
Model Ekonomi Baru berteraskan kepada peningkatan produktiviti pekerja yang bermatlamat membantu mereka meningkatkan pendapatan. Pekerja lebih lebih inovatif dan kreatif di samping lebih masa. Lonjakan berganda daya pengeluaran akan berlaku.
Generasi muda terpaksa menerima liberalisasi perdagangan dan terpaksa bersaing dalam dunia global.[2]
Ia menjadi dasar supaya Malaysia boleh menganjakkan kedudukan ekonominya daripada sebuah negara yang berada pada peringkat pendapatan sederhana tinggi kepada pendapatan tinggi.[3]
Sektor ekonomi tempatan tidak cukup besar dan negara sangat bergantung pada sektor luar (external). Malaysia sangat bergantung kepada perdagangan antarabangsa.Oleh itu Malaysia terpaksa membuka sektor-sektor ekonomi tertentu . Perjanjian-perjanjian antarabangsa perlu dipatuhi. Antaranya ialah WTO, AFTA dan lain-lain.



ISU ALAM SEKITAR
Pencemaran alam sekitar akan menyebabkan kesan yg negetif kepada kesihatan manusia dan juga ekonomi negara. Banyak negara maju dan membangun mementingkan kemajuan dan pembangunan fizikal untuk kesejahteraan rakyat, namun sedikit demi sedikit telah merosakkan alam sekitar. Kemerosotan kualiti air dan udara akibat pelepasan sisa toksid, asap beracun, sisa pepejal, penebangan hutan dan tumpahan minyak akan menyebabkan masalah kepada dunia.
Dasar Malaysia mengenai alam sekitar
1. Mencapai alam sekitar yg bersih, selamat, sihat dan produktif utk generasi kini dan masa depan.
2. Memelihara dan memulihara sumber asli dan warisan kebudayaan negara yg unik dengan penglibatan secara berkesan oleh semua pihak.
3. Menggalak cara hidup serta corak penggunaan dan pengeluaran yg sejajar dengan prinsip pembangunan mapan serta memastikan alam sekitar terjaga


Faktor-faktor berlakunya pencemaran alam sekitar
1. Sikap tidak bertanggungjawab individu dan masyarakat - membuang sampah sesuka hati, membuang sisa industri, penebangan hutan dan sebagainya.
2. Penguatkuasaan undang-undang yang lemah - pihak penguatkuasa yang kurang tegas, mudah di tipu dan disuap dengan wang dan kekayaan, walaupun undang-undang sudah ada tetapi jika tiada pelaksanaannya maka sia-sia.
3. Terlalu menumpukan kepada pembangunan fizikal - akibatnya kita terpaksa mengorbankan alam sekitar demi mencapai cita-cita menjadi sebuah negara industri dan maju.
4. Kelalaian - kebocoran gas, tumpahan minyak dan penebangan hutan yg tidak terkawal adalah faktor kelalaian manusia. Tanpa disedari kita telah merosakkan masa depan sendiri dan generasi akan datang.
5. Kurangnya pendidikan - masih ramai yg belum faham dan tahu tentang betapa pentingnya alam sekitar kepada kehidupan kita. Mereka juga tidak tahu apakah akibatnya/kesannya kepada kesihatan kita.

Cara Mengatasi
1.  Memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan dan peranan alam sekitar dalam kehidupan manusia
2.  Memberi pendidikan kepada masyarakat tentang bagaimana caranya menjaga alam sekitar.
3. Menjalankan penguatkuasaan yg lebih berkesan dan mengenakan hukuman yg lebih berat kepada mereka yang sengaja mencemarkan alam sekitar.
4. Tidak terlalu menumpukan kpd pembangunan fizikal semata-mata. Perlu beri perhatian kepada pembangunan sikap, ilmu dan penjagaan alam sekitar.






KESESAKAN JALAN RAYA TINGKATKAN PENGGUNAAN MINYAK DAN PELEPASAN GAS RUMAH HIJAU PDF Print E-mail

 Malaysia telah menyaksikan pembangunan yang pesat dalam sektor pengangkutan berbanding dengan negara-negara ASEAN yang lain. Di Kuala Lumpur dan Lembah Klang, kadar peningkatan kereta adalah paling tinggi berbanding dengan kawasan-kawasan yang lain.


Berdasarkan laporan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020, hanya 20 peratus penduduk Kuala Lumpur yang menggunakan pengangkutan awam. Keadaan ini telah menyumbang kepada penambahan jumlah kereta di jalan raya dan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan pencemaran.


(Sumber: Malaysia Automotive Association, 2010)


Pada tahun 1993, Jabatan Alam Sekitar telah menjalankan satu kajian tentang kualiti udara di Lembah Klang, dengan kerjasama Agensi Perbadanan Antarabangsa Jepun (Japanese International Cooperation Agency - JICA). Rumusan kajian tersebut memberi amaran bahawa pencemaran udara akan menjadi tidak terkawal pada masa hadapan jika langkah-langkah pencegahan tidak diambil. Kajian ini menunjukkan bahawa sekiranya Malaysia terus mengabaikan tentang kadar pelepasan gas rumah hijau ke alam sekitar, maka kadar pencemaran akan bertambah teruk dan kos pencegahan akan semakin meningkat.


Hakikatnya, pada tahun 2008, sebanyak 18 juta kenderaan telah didaftarkan di Malaysia. Jumlah ini merekodkan kadar pelepasan gas rumah hijau sebanyak 4.9 juta metrik ton ke udara dan persekitaran.


Sebab Utama: Kesesakan Lalu-lintas
Peningkatan taraf hidup rakyat di Malaysia telah menyebabkan berlaku kenaikan jumlah kereta di jalan raya. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan oleh Syarikat Prasarana Nasional Bhd (SPNB), terdapat 2.2 juta kereta masuk ke kawasan bandar pada setiap hari. Waktu antara 8.00 pagi hingga 9.00 pagi dan 6.00 petang hingga 7.00 petang merupakan waktu puncak yang mengalami kesesakan teruk.


Berdasarkan satu kajian, kesesakan lalu-lintas telah menyumbang lepada peningkatan penggunaan minyak sebanyak 30 peratus. Sebagai contoh, aliran traffik di Lebuh Raya Persekutuan adalah sebanyak 100,000 kenderaan dari Klang ke Kuala Lumpur. Jumlah minyak yang diperlukan untuk sampai ke destinasi adalah 10 liter. Pada masa yang sama, 0.7kg merupakan gas rumah hijau yang dihasilkan oleh setiap kenderaan. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh kesesakan lalu-lintas, penggunaan minyak meningkat sebanyak 30 peratus, iaitu lebih 3 liter diperlukan untuk sampai ke destinasi. Jika diukur dengan jumlah wang, sebanyak RM5.40 diperlukan untuk membayar 3 liter tambah itu. Akibatnya, 300,000 liter minyak dan RM540,000 dibazirkan, dan diikuti dengan 70 tan gas rumah hijau dilepaskan di atmosfera pada setiap hari hanya disebabkan oleh kesesakan lalu-lintas.


Jika dilihat pada jumlah kenderaan yang didaftarkan di Malaysia, iaitu sebanyak 500,000 kenderaan baru yang didaftar pada tahun 2009, maka kesesakan lalu-lintas, penggunaan minyak dan kadar pelepasan gas rumah hijau akan bertambah teruk.


Penyelesaian
Pelbagai cara telah dijalankan oleh kerajaan untuk mengatasi masalah kesesakan jalan raya. Walau bagaimanapun, cara-cara yang lebih berkesan kurang mendapat perhatian orang ramai. Salah satu cara ialah amalan berkongsi kereta dan menggunakan pengangkutan awam seperti sistem transit ringan (LRT), bas dan keretapi (KTM). Selain itu, elakkan melalui jalan yang sesak dan cuba menggunakan jalan-jalan yang terdekat  ke destinasi juga merupakan cara-cara yang baik. Semua cara ini dapat menjimatkan minyak dan masa secara berkesan. Apa paling penting ahíla ia dapat mengurangkan bilangan kereta di jalan raya dan pelepasan gas rumah hijau ke atmosfera.
Berbasikal dan berjalan kaki merupakan pilihan yang bijak sekiranya destinasi berada dalam lingkungan 1 kilometer. Sejak harga minyak tidak menentu, semakin ramai yang menggunakan pengangkutan awam. Justeru, kerajaan harus memainkan peranan yang penting dalam mempromosikan dan menaik taraf pengangkutan awam yang sedia ada untuk memenuhi keperluan penumpang. Dengan itu, kesesakan jalan raya dapat dikurangkan dan kehidupan hijau dapat dicapai.


Kesimpulan
Sebagai kesimpulan, cara hidup dan juga tabiat rakyat yang perlu diubah seiring dengan usaha kerajaan dalam mengurus dan menyelesaikan kesesakan jalan raya di Malaysia.






CABARAN DAN HARAPAN DALAM PENDIDIKANMENGHADAPI ALAF

Malaysia mempunyai salah satu sistem pendidikan yang terbaik di DuniaKetiga. Namun sebagai bekal kita harungi perjalanan pada generasi yangkedua ini, piawaian yang baru hendaklah ditetapkan dan matlamat baruhendaklah dicapai. (YAB Perdana Menteri, 1991)PendahuluanPendidikan adalah kepentingan awam. Peranan sistem pendidikan sangat pentingdalam pembangunan negara. Pendidikan yang berkualiti dan cemerlang merupakanwahana uasaha membangunkan generasi alaf baru, yang akan menjelang dua tahunakan datang. Sistem pendidikan negara memerlukan usaha-usaha yang strategik yangboleh meningkatkan keupayaan dan kemampuan amalannya ke tahap kauliti yangtingggi dan cemerlang agar dapat menangani cabaran-cabaran abad ke-21.Sistem pendidikan akan berubah sejajar dengan peubahan aspek ekonomi, budaya danpolitik Perubahan aspek tersebut amat hebat dan pantas. Leka dan alpa bolehmenyebabkan kita terpinggir dan tersingkir. Intellectual capital akan menjadi asaskukuh daripada kekayaan yang berupa tanah, wang atau bahan mentah. Budayakoperat yang berasaskan pendemokrasian kuasa akan menggantikan amalan hirakitradisional. Persaingan melebihi batas kawasan kepada persekitaran sejagat dan terlalusengit. Pendek kata prinsip dan nilai sejagat akan menentukan kejayaan sesuatuinstitusi, organsisasi atau negara. Oleh itu sistem pendidikan dan persekolahan dalammenghadapi gelombang perubahan alaf baru perlu berfungsi pada landasannya untukmenyumbang kepada pembangunan bangsa dan negara.Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Dr. Mahathir bin Mohamad, dalamucapan menyambut perayaan Hari Kebangsaan Malaysia ke-40 baru-baru ini, telahmeminta rakyat supaya mencari strategi dan pelan baru bagi menghadapi alafmendatang ini. Rakyat perlu melengkapkan diri dari segala sudut, dari ilmupengetahuan yang berasaskan teknologi tinggi sehingga memupuk semangatkebangsaan yang unggul di dalam jiwa masing-masing. Jika rakyat tidak bersediamenghadapi perubahan dunia, negara pasti tidak akan mampu bersaing dengannegara-negara maju lain. Beliau mahukan pembangunan negara mestilah seiringdengan pembangunan rohaniah agar keseimbangan antaranya dapat memenuhi hasratkerajaan untuk melahirkan masyarakat medani. Kerap juga Perdana Menteri dalamucapannya memberi ingatan "kita mahu menjadi negara maju dalam acuan kitasendiri".Cabaran Alaf BaruPerubahan-perubahan yang hebat dan pantas dalam aspek ekonomi, budaya danpolitik itu sendiri adalah cabaran besar yang akan dihadapi oleh rakyat Malaysia.Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa sejak dari dahulu lagi cabaran-cabaran itusudah wujud dan diperbincangkan tetapi kali ini dijangka lebih hebat dan kritikaldengan sumbangan teknologi yang baru. Masalah yang timbul dari cabaran tersebutseperti rohani, akhlak, sosial, politik, ekonomi, sains dan teknologi.Dalam Persidangan Pendidikan Nasional Ke-5, dalam tahun 1997 yang lalu, natijahpersidangan menunjukkan dua cabaran besar alaf baru ialah ledakan ilmu yangberbentuk global dan masalah sosial yang perlu ditangani dan diatasi ke arahmembentuk masyarakat madani. Justeru itu agenda penting untuk membangun rakyatMalaysia melalui sistem pendidikan pertama ialah pembinaan budaya ilmu dankeduanya ialah pembudayaan masyarakat.a. a. Pembinaan Budaya IlmuIlmu merupakan faktor terpenting dalam menentukan kebahagiaan individu dankejayaan serta kekuatan sesuatu bangsa dan negara. Ilmu membina kekuatanminda ke arah daya fikir tinggi (high order thinking) dan daya kreatif di kalanganindidvidu dan bangsa. Semua agama dan sistem sosial manusia mahukan ahlinyamenguasai ilmu pengetahuan sama ada untuk kebahagiaan duniawi dan ukhrawi.Dr. Wan Mohd. Nor Wan Daud, menjelaskan "Budaya Ilmu bermaksudkewujudan satu keadaan di mana setiap lapisan masyarakat melibatkan diri baiksecara langsung mahupun tidak langsung dengan kegiatan-kegiatan keilmuan disetiap kesempatan: dan keadaan di mana segala tindakan manusia baik di tahapindividu, apatah lagi di peringkat masyarakat, diputus dan dilaksanakanberdasarkan ilmu pengetahuan." Mengikut beliau lagi, budaya ilmu ialah satubudaya yang meletakkan nilai tertinggi dan asas kepada ilmu pengetahuan sebagaikunci segala kebaikan dalam kehidupan individu, keluarga, masyarakat, bangsadan negara.Para pendidik perlu sedar bahawa dalam usaha negara menghadapi masa depanyang penuh saingan, pendidikan adalah bersifat futuristik, maka kita hendaklahmampu menyediakan generasi muda kita untuk menghadapi keungkinankemungkinanberupa masyarakat industeri, ekonomi yang global, kebanjiranteknologi tinggi dan sentiasa bertambah canggih, penggunaan komputer sebagaikeperluan urusan harian dan limpahan maklumat sejagat. Kita perlu lahirkangenerasi berilmu untuk berfikir, bertindak dan menghasilkan sesuatu yangbermanfaat berlandaskan skop yang global dan teknologi yang terkin, sertaberupaya menangani gelombang perkembangan dan perubahan masa kini.b. b. Pembudayaan Masyarakat MalaysiaPerkembangan ekonomi dan industri yang berlaku dengan pesatnya tidakbermakna jika tidak diseimbangan dengan kesejahteraan sosial, ketinggian rohani,kekuatan jiwa dan kebudayaan yang terpelihara. YAB Timbalan Perdana Menteri ,Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim, menganjurkan satu gagasan sosial yangmemantapkan lagi bentuk acuan masyarakat maju Malaysia ialah denganmengambil ciri-ciri madani. Mengikut takrif masyarakat madani ialah: "suatusistem sosial yang subur yang diasaskan kepada prinsip moral yang menjaminkeseimbangan antara kebebasan perseorangan dengan kestabilan masyarakat.Masyarakat yang mendorong daya usaha serta inisiatif individu baik dari segipemikiran, seni, ekonomi dan teknologi. Sistem sosial yang cekap dan saksamaserta perlaksanaan pemerintahan mengikut undang-undang dan bukan nafsu ataukeinginan individu menjadikan keterdugaan (predictability) sertaketelusan(transprency) sistem.Cabaran yang sedia wujud seperti masalah remaja, dadah, seks bebas, samsengsekolah, ponteng, dan berbagai kes salah laku perlu ditangani dengan bijaksana.Para pendidik seharusnya menghadapi cabaran ini sebagai satu peluang(opptunity) secara komited menggunakan wadah pendekatan nilai merentasikurikulum persekolahan untuk membentuk masyarakat madani di kalangan pelajardan masyarakat.Peranan PendidikTuntutan abad ke-21 dilandaskan kepada tuntutan Wawasan 2020 dan WawasanPendidikan. Selari dengan tuntutan-tuntutan tersebut penyediaan sumber manusiaberkualiti hendaklah dihasilkan oleh sistem pendidikan kita.. YAB Perdana Menteritelah menggariskan ciri-ciri generasi yang hendak dilahirkan untuk mewarisi alaf baruakan datang iaitu:• • kaya maklumat (termasuk sains dan teknologi)• • kekuatan minda (krestif dan proaktif)• • nilai-nilai luhur dan murni (termasuk penyayang)• • semangat jati diri, jaya diri dan keusahawanan, dan• • ketrampilanUntuk menentukan kehendak ciri-ciri manusia berkualiti tersebut dapat dihasilkan,maka para pendidik dan guru-guru pelatih, perlulah dilengkapkan dengan ciri-ciriberikut pula:• • menguasai subjek (kandungan kurikulum)• • mahir dan bertrampilan dalam pedagogi (pengajaran & pembelajaran)• • memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi mereka• • memahami psikologi pembelajaran (cognitive psychology)• • memiliki kemahiran kaunseling• • menggunakan teknologi terkini• • dapat menyaring dapatan-dapatan kajian dan penyelidikan mutakhir• • boleh bekerjasama dengan rakan sejawat dan orang lain, dan• • memiliki keyakinan terhadap peranan dan sumbangan sebagai pendidik.Satu agenda dalam program pendidikan kini sebagai persediaan abad ke-21, ialahSekolah Bestari. Pelaksanaan Sekolah Bestari turut mewujudkan transformasi dalamsistem pendidikan yang meliputi aspek kurikulum, sistem penilaian, pentadbiran,pengurusan pembelajaran. Implikasi kepada reformasi ini, memerlukan persediaanguru. Tan Sri Datuk Dr. Wan Mohd. Zahid bin Mohd. Nordin, memberi ciri-ciri gurubestari ialah guru-guru yang boleh dan bijaksana mengimbang keperluan WawasanPendidikan dengan tuntutan dan cabaran semasa. " Pendidikan Bestari antara lainmenginginkan guru yang berketrampilan. Tingkat ketrampilannya bukan sekadarmengguna dan menguruskan teknologi, tetapi lebih penting berkeupayaan menyaring,mengadun, mengacuan setiap perkara seiring dengan tingkat ketahanan anak bangsa,sejajar dengan budaya halus masyarakat kita dan seterusnya menyumbang untuk terusmemperkukuh asas kewujudan kita." (1997)Merujuk kepada cabaran besar di atas, para pendidk mempunyai tanggungjawabmelaksanakan peranan berikut secara komited dan ikhlas:a. a. Membina Budaya IlmuKemampuan para pendidik ialah menyusun, dan mensepadukan ilmu denganperkembangan semasa, seperti:• • Teknologi dan perkomputeran – para pendidik seharusnya mengoraklangkah dan menggembleng peluang untuk melengkapkan diri berketrampilansebagai pemimpin ilmu berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepadapenguasaan dan penggunaan teknologi maklumat untuk pelbagai bidang danmenjadi mekanisme urusan harian.• • Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif – pelajar-pelajarmestilah dididik menggunakan daya fikir tinggi dan minda untuk melahirkanpelajar-pelajar untuk belajar sepanjang hayat dan mempunyai modalintelektual tinggi menghadapi era globalisasi. Kemahiran berfikir danpemikiran konstruktif perlu juga terarah kepada pandangan jauh dan luarbiasa.• • Kebolehan menterjemah dan mengawal kurikulum yang luwes – Parapendidik seharusnya mempunyai kemahiran dan ketrampilan mengaitkandomain teori dengan praktis dan mesti bijak membina pengetahuan dankemahiran secara developmental mengikut kadar pembelajaran (pace oflearning) untuk mencapai kemahiran thoughtful learning. Kurikulumsepatutnya mempunyai ruang untuk disesuaikan dengan perkembangansemasa berdasarkan keperluan negara, perkembangan semasa dan kemajuansejagat. Kurikulum yang hendak digubal melalui Four Pillars of Learningiaitu:@ Learning to know ( Belajar untuk menguasai ilmu)@ Learning to do (Belajar untuk menguasai kemahiran)@ Learning to be (Belajar untuk menjadi insan berguna)@ Learning to live together (Belajar untuk harmoni dan bekerjasama)• • Menerapkan nilai-nilai murni/moral/akhlak – nilai-nilai murnimenitikberatkan perlakuan baik, peradaban dan tatasusila insan dalamhubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan. Elemen ini sangat pentingdalam usaha pembudayaan masyarakat yang dapat mewujudkan kesejahteraandan keharmonian negara.• • Menguasai pengetahuan dan kemahiran industri – melahirkan generasiuntuk pasaran tenaga kerja industri merupakan Dasar Pembangunan Negara.Usaha ini ialah sebagai sumbangan kepada melahirkan sumber manusia yangmenyumbang kepada tenaga buruh yang berkualiti, seba boleh dan responsifkepada perubahan keadaan perindustrian. Kurikulum dan daya didik di dalamsistem pendidikan hendaklah berupaya merealisasikan masyarakat sainstifik,teknologis dan progresif yang inovatif dan berpandangan jauh ke hadapan.a. a. Membentuk Masyarakat MadaniPendidik yang profesional dapat menangani pengajaran dan pembelajaranyang dapat membudayakan masyarakat dengan amalan akhlak dan nilai-nalaimurni. Perkembangan dan kemajuan dunia boleh mempengaruhi gaya hidupdan akhlak masyarakat kita. Usaha mengimbangkan perkembangan dankemajuan dunia aspek teknologi maklumat dan industri hi-tech, denganpembentukan rohaniah dan ketahanan diri diberikan perhatian serius. Makakonsep masyarakat madani merupa wadah untuk membudayakanmasyarakat Malaysia. Kurikulum dalam sistem pendidikan kita sama adasecara formal atau tidak formal, mampu menyusun dan membentukmasyarakat madani. Dalam merancang pelaksanaan konsep ini beberapaperkara mesti diberi perhatian:o o Prinsip berteraskan keimanan dan moral yang menjaminkeseimbangan antara kekebasan perseorangan dengan kestabilan dankesejahteraan masyarakato o Mendorong perkembangan indidvidu dari segi pemikiran, budaya,sosial, ekonomi, alam sekitar dan teknologio o Sistem sosial yang cekap dan saksama serta perlaksanaanpemerintahan mengikut undang-undang dan bukan nafsu ataukepentingan individuo o Mengamalkan akhlak terpuji dan boleh diteladaniUsaha mewujudkan masyarakat madani diharap dapat melahirkan warganegara yang berpegang kepada teras keimanan dan ketuhanan, mempunyaiketahanan diri, memiliki identiti bangsa Malaysia, tahap kepimpinan yangdinamik, berpandangan jauh, kreatif dan inovatif, citra diri yang tinggi,berdisiplin dan amalan hidup yang cemerlang.KesimpulanPerkembangan dunia aspek ekonomi, sosial, politik dan teknologi seharusnya menjadiindikator asas kepada sistem pendidikan dan persekolahan untuk memenuhi keperluantenaga manusia yang berteraskan keilmuan yang berkualiti, asas nilai dan moral yangberdasarkan kepercayaan kepada Tuhan, semangat patiotis dan memelihara perpaduanrakyat sebagai bangsa Malaysia, dan manusia yang bertaraf dunia. Para pendidikadalah wahana yang boleh menentukan corak manusia yang mampu menghadapi alafbaru, abad ke-21. 

Subsidi: Masih belum ada keputusan muktamad, kata Najib

June 01, 2010
KUALA LUMPUR, 1 Jun — Kerajaan belum lagi membuat sebarang keputusan muktamad mengenai pengurangan atau pemotongan subsidi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Katanya kerajaan masih lagi meneliti apa yang patut dilakukan dalam perkara ini.
“Cuma kita gambarkan kalau kita tidak melakukan apa-apa (dalam hal ini), kesannya (kepada negara pada masa depan) sudahpun kita maklumkan,” katanya kepada pemberita ketika ditanya sama ada kerajaan bercadang memotong insentif kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME) yang diberikan sekarang, seperti cadangan memotong atau mengurangkan subsidi kepada pelbagai barangan yang diberikan sekarang.”
Terdahulu, Perdana Menteri melawat Pameran Inovasi Perusahaan Kecil dan Sederhana (SMIDEX) di sini hari ini.
Najib berkata insentif kepada SME akan diteruskan.
“SME dan subsidi isu berlainan. Tak (perlu) campur aduk,” katanya.
Menjawab satu soalan lain, Najib berkata Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10) yang akan dibentangkan nanti akan mengandungi elemen berdasarkan pada Model Baru Ekonomi (MBE).
Ditanya mengenai bantahan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terhadap MBE itu, Najib berkata: “Dia bagi pandangan dia (yang) tertentu. Nanti tunggulah saya buat ucapan dulu (pembentangan RMK-10).” — Bernama




abstract nature Pictures, Images and Photos

feda rimba mas

e-jawi i Frame